Svar: Introduktion til vælling med modermælk?

2. februar 2006

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Først bliver jeg nødt til lige at sige, at jeg faktisk synes jeres lille dreng sover rigtig godt. Tænk at sove fra kl.18 til 01.30 - 7½ time; mere kan I altså ikke forlange af et barn på 4½ mdr. Men - det kunne være ønskeligt at den lange lur lå om natten:o) Måske kan det lade sig gøre, men måske kan det ikke og så må I være glade for at I har aftenerne sammen:o)

Med hensyn til vælling, så er det sådan at man faktisk kan springe dette over, når man ammer. Mange ammebørn går direkte til grøden i stedet og vælling er i princippet det samme som en tynd grød.

Vælling er det der hedder en tilskudsblanding, dvs. det gives som tilskud til anden mad (mælk eller skemad). Nogle børn har glæde af vælling og forældrene oplever at det mætter børnene mere, andre børn har ingen glæde af vællingen og har behov for grøden for at blive mere mætte.

Hvis man vælger at give vælling i alderen 4-6 mdr. så anbefales det at man kun giver max 2 flasker daglig. I begyndelsen kan I således prøve med en flaske om aftenen, f.eks. kl 22 når I selv gå i seng.

Det er prisværdigt at du selv vil lave vælling med din egen mælk og det kan du sagtens gøre. Du ...

Annonce

... skal dog vide at med hensyn til allergi og allergiforebyggelse, så gælder dette kun indtil barnet er 4 mdr gammelt og der er således ikke grund til rent allergimæssigt at lave vælling på modermælk med mindre man ved der er tale om f.eks. mælkeallergi.

Hvis du vælger at lave vællingen selv med modermælk, så kan du følge denne opskrift:
1 dl vand
2 tsk. majsstivelse (fx maizena)
eller 1½ spsk. hirseflager, ris- eller majsmel (afhængig af mærke).
1 dl modermælk

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Vand og stivelse (mel/flager) piskes sammen og bringes i kog under piskning. Skru ned for varmen, læg låg på og lad det småkoge. Afkøl grøden lidt og tilsæt så modermælken - pisk vællingen sammen. Vær opmærksom på at enzymerne modermælken kan gøre det hele lidt tyndere, når det har stået lidt.

Udmalket modermælk kan let opvarmes i en skål med varmt vand eller du kan opvarme det i mikroovn. Husk dog at mælken herefter skal rystes godt, så varmen fordeler sig jævnt. Modermælk kan endvidere godt dele sig og se mærkeligt ud i konsistens og farve, men det er okay. Mælk der har været varmet kan ikke bruges igen, men må desværre kasseres.

Håber dette er uddybende nok. Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin